Wymiana tarcz hamulcowych - praktyczny poradnik

In: Warsztat On: piątek, kwietnia 29, 2016 Hit: 10273

Hamulce to najważniejszy system bezpieczeństwa w aucie. W trakcie użytkowania samochodu tarcze i klocki hamulcowe ulegają naturalnemu zużyciu. Obrazowo - po naciśnięciu hamulca materiał cierny klocków spotyka się z tarczą, która mimo stosunkowo dużej twardości zmniejsza swoją grubość

Wbrew pozorom wymiana klocków hamulcowych nie wymaga jakichś specjalistycznych umiejętności. Mimo to wielu właścicieli aut oddaje je do warsztatów. Tak naprawdę wystarczy podstawowa wiedza o mechanice i kilka narzędzi: m.in. klucz do kół, podnośnik hydrauliczny, podstawki/kobyłki samochodowe, druciana szczotka, ściągacz, smar miedziowy, smar do tłoczków hamulcowych oraz preparat penetrujący (ułatwia odkręcanie śrub).


Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe

Współczesne samochody posiadają tarcze hamulcowe, których trwałość jest wyraźnie niższa niż miało to miejsce jeszcze 20-30 lat temu. Wynika to głównie z większej mocy silników. Szybsze pojazdy muszą posiadać wydajniejsze układy hamulcowe, co pociąga za sobą częstsze wymiany tarcz i klocków hamulcowych.

Poza tym styl jazdy kierowcy ma również duże znaczenie dla częstotliwości napraw układu hamulcowego. Agresywna, nerwowa jazda, częste hamowania spowodują wymianę tarcz nawet po 30-40 tysiącach kilometrów.

Generalna zasada mówi, że tarcze hamulcowe wymienia się przy co drugiej zmianie okładzin ciernych (klocków hamulcowych), czyli zazwyczaj po przejechaniu ok. 60-80 tysięcy kilometrów. Podstawowym kryterium jest jednak grubość tarczy (różna dla każdej marki i modelu), a nie liczba przejechanych kilometrów, dlatego warto sprawdzać regularnie, czy tarcza nie kwalifikuje się do wymiany. Powiedzmy sobie szczerze, że czasy, w których auto mogło przejechać grubo ponad 100 tysięcy kilometrów bez wymiany tarcz hamulcowych, już dawno minęły.

Ostatnim aspektem, który ma znaczący wpływ na to, jak często będziecie wymieniali tarcze hamulcowe, jest jakość zastosowanych części. Najtańsze tarcze hamulcowe z allegro, nieznanych firm nie zagwarantują Wam bezpieczeństwa ani trwałości. Jak zapewne wiecie, w kwestii bezpieczeństwa nie należy oszczędzać, dlatego kierujcie swoją uwagę na znane i sprawdzone marki (niekoniecznie najdroższe).

jak wymienić tarcze i klocki hamulcowe - potrzebny podnośnik hydrauliczny i kobyłki/podstawki

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych krok po kroku

  1. Ustawiamy auto na równej nawierzchni, na biegu. Zaciągamy hamulec ręczny, chyba, że wymieniane będą też tarcze z tyłu. Jeśli planujecie wymieniać również tarcze tylne, pamiętajcie o zabezpieczeniu auta przed przemieszczaniem się za pomocą klinów do kół.
  2. Luzujemy śruby stosując metodę "na krzyż".
  3. Umieszczamy podnośnik hydrauliczny/lewarek w odpowiedniej części podwozia, zazwyczaj są to wzmocnione miejsce w okolicy krawędzi progu (oznaczone strzałkami, wgłębieniami lub zaślepkami progów). 

    Uwaga:

    - fabryczny podnośnik jest stosowany głównie w awaryjnych sytuacjach, okazjonalnie, dlatego warto zainwestować w lepszy, bardziej ergonomiczny i przede wszystkim bezpieczniejszy podnośnik/dźwignik hydrauliczny typu "żaba".

    - uniwersalny podnośnik hydrauliczny umieszczony nawet niedokładnie w miejscu przewidzianym przez producenta (z powodu uszkodzonych progów lub mniej wprawnych użytkowników), nie spowoduje wgnieceń ani innych uszkodzeń zawieszenia.
    - podnoszenie auta zawsze może wiązać się z ryzykiem, dlatego w czasie prac warsztatowych (wymiany tarcz hamulcowych również) stosujemy kobyłki/podstawki samochodowe

  4. Pod uniesione auto umieszczamy podstawki/koziołki. Najbezpieczniej ustawić je w miejscu mocowania zawieszenia do podwozia. Opuszczamy samochód, ale pozostawiamy podnośnik hydrauliczny.
  5. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło.
  6. Czyścimy elementy hamulca z rdzy i innych zanieczyszczeń w celu okreslenia stanu tarczy i klocków.
  7. Jeśli tarcze hamulcowe kwalifikują się do wymiany w pierwszej kolejności zdejmujemy sprężynę zabezpieczającą klocek hamulcowy.
  8. Demontujemy zabezpieczenia prowadnicy zacisku hamulcowego.
  9. Odkręcamy prowadnice.
  10. Podważamy zacisk i wysuwamy go z jarzma.
  11. Po zdjęciu zacisku, należy uważać, aby nie doszło do uszkodzenia przewodu hamulcowego, dlatego zacisk nie może więc wisieć na przewodzie.
  12. Wprowadzamy niewielką ilośc smaru do tłoczków hamulcowych oraz na prowadnice zacisku hamulcowego.
  13. Przed włożeniem klocków cofamy tłoczek umieszczony w zacisku. Czasem konieczne jest też zdemontowanie jarzma zacisku.
  14. Po zdemontowaniu jarzma odkręcamy śrubę mocującą tarczę. Wcześniej można delikatnie obstukać tarczę młotkiem.
  15. Po zdjęciu tarczy oczyszczamy piastę z rdzy. Nie stosujemy żadnych smarów na powierzchnię między piastą koła a tarczą hamulcową.
  16. Tarcze, a później klocki hamulcowe, montujemy w kolejności odwrotnej do tu opisanej, wcześniej odtłuszczając tarcze z obydwu stron.
  17. Demonataż tylnej tarczy hamulcowej wykonuejmy analogicznie

Praktyczne porady przy wymianie tarcz i klocków hamulcowych

  1. Tarcze hamulcowe zawsze wymieniamy parami.
  2. Na hamulce jednej osi obowiązkowo montujemy tarcze od jednego producenta
  3. Tarcze wymieniamy na nowe, gdy osiągną minimalną grubość podawaną przez producenta auta, nie sugerujemy się liczbą przejechanych kilometrów.
  4. Przy wymianie tarcz/klocków hamulcowych używamy sprawdzonego, trwałego i bezpiecznego podnośnika hydraulicznego oraz podstawek/kobyłek samochodowych
  5. Przy wymianie tarcz hamulcowych zmieniamy również klocki hamulcowe.
  6. Pamiętajcie, że przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów po wymianie hamulce będą działały działały, ponieważ klocki muszą się spasować z tarczą (najlepiej przez 200-300 kilometrów hamować pulsacyjnie).