Spawarka do warsztatu samochodowego - czym spawać tłumiki, progi, podłogę lub aluminium?

In: Warsztat On: piątek, kwietnia 29, 2016 Hit: 44476

Każdy właściciel warsztatu samochodowego chce wyposażyć swoją firmę w jak najlepsze narzędzia. Pierwsze na myśl przychodzą: meble, podnośnik hydrauliczny, wysięgniki, szeroki zestaw kluczy (śrubokręty, zaciski), kompresor/sprężarka, sprzęt diagnostyczny. Nie można też zapomnieć o niezwykle przydatnej w tego rodzaju działalności spawarce.

Zastosowanie spawarki w warsztacie samochodowym

Przy wyborze spawarki warsztatowej najpierw określamy własne potrzeby. Trzeba zidentyfikować powierzchnie, które będą spawane najczęściej. Inne narzędzie sprawdzi się bowiem w przypadku łączenia plastików, a jeszcze inne w procesie spawania blachy czy też części aluminiowych.

Nie bez znaczenia jest także grubość spawanych części. Poszczególne spawarki mogą się też różnić pod kątem szybkości spawania.

Warto wziąć pod rozwagę mobilność urządzenia. W warsztacie samochodowym potrzebne są spawarki, które można łatwo przemieszczać i szybko dotrzeć do trudno umiejscowionych elementów pojazdu.

Narzędzia spawalnicze można kupić bardzo tanio (np. na allegro), ale tego wariantu zdecydowanie nie polecamy, ponieważ sprzęt do warsztatu powinien mieć odpowiednią jakość i być trwały. Dobre narzędzia do warsztatu będą kosztowały trochę więcej, ale wierzcie mi, że taki wydatek się opłaci. W przypadku profesjonalnych narzędzi nie ma kompromisu, że produkty będą tanie i dobre. Czy nie lepiej kupić raz, a dobrze?

Rodzaje spawarek i wybór warsztatowej

Urządzenia spawalnicze ze względu na metodę spawania można podzielić na:

  1. MMA (urządzenie do ręcznego spawania elektrodami otulonymi) – najpopularniejsza metoda spawalnicza wykorzystywana przez amatorów i właścicieli przydomowych warsztatów. Do wyboru są trzy rodzaje urządzenia:
    - spawarka transformatorowa – najprostsze i najtańsze urządzenie spawalnicze dedykowane dla osób, które spawają okazjonalnie. Jego główne wady to: spory rozmiar, duża waga oraz niska stabilność łuku elektrycznego. Poza tym taka spawarka jest mało precyzyjna;
    - prostownik spawalniczy – charakteryzuje się dużą wagą oraz umożliwia precyzyjne spawanie (płynna regulacja prądu spawania);
    - spawarka inwertorowa – najbardziej zaawansowana i jednocześnie najdroższa spośród spawarek MMA. Do jej zalet zalicza się mały ciężar, mobilność oraz stabilny łuk elektryczny, który gwarantuje wysoką jakość spoiny spawalniczej.
  2. MIG-MAG – (półautomat spawalniczy, migomat) - spawanie odbywa się przy pomocy elektrody otulonej. Migomat to w pełni profesjonalne narzędzie do warsztatu samochodowego. Posiada dużą moc i spawa w osłonie gazu. Charakteryzuje się wyższą wydajnością niż ma to miejsce w przypadku spawania elektrodami otulonymi.

    Aby stworzyć specjalistyczny zestaw spawalniczy do warsztatu samochodowego wystarczy dokupić uchwyt spawalniczy, reduktor gazu, gaz osłonowy, drut spawalniczy i maskę/przyłbicę spawalniczą. Migomat świetni spawa blachy i może też spawać punktowo. Główną wadą takiej spawarki warsztatowej jest jej waga (powyżej 15 kg), która związana jest z koniecznością posiadania butli z gazem obojętnym.
  3. TIG – (spawanie elektrodą nietopliwą) – Zaawansowana spawarka, która może łączyć prawie każdy rodzaj metalu. Idealnie nadaje się do spawania aluminium np. karoserii z tego metalu. Analogicznie jak w przypadku migomatu, do wykonania spawu niezbędna jest butla z gazem. Spawarka TIG ma też tryb pracy w technologii MMA. Zasadniczą wadą tego urządzenia spawalniczego jest jego wysoka cena.

spawarka warsztatowa i przyłbica spawalnicza dla profesjonalnego mechanika

Naszym zwycięzcą został migomat, który umożliwi Wam m.in. pospawanie podłogi, blachy, progów, kolektora oddechowego. W przypadku częstych prac z aluminium warto zastanowić się nad spawarką TIG, która mimo wysokiej ceny daje możliwość spawania każdego metalu.

Pamiętajcie o wybraniu równie profesjonalnej maski/przyłbicy spawalniczej. Więcej o jej wyborze i właściwościach przeczytacie w sekcji poniżej.

Jaka maska/przyłbica do spawania w warsztacie

Przyłbica/maska spawalnicza to podstawowe wyposażenie każdego spawacza, ponieważ proces spawania emituje iskry oraz szkodliwe dla ludzkiego wzroku promieniowanie ultrafioletowe i rentgenowskie.

Starannie wybrana przyłbica spawalnicza zapewnia łatwe i wygodne użytkowanie przez wiele godzin pracy. Obecnie stosowane technologie umożliwiają regulację ustawień, aby komfort obsługi przyłbicy był jak najwyższy.

Można wyróżnić dwa rodzaje przyłbic spawalniczych:

  1. Przyłbice/maski pasywne – posiadają stały filtr lub czasem podgląd z niższym filtrem (można podejrzeć miejsce do spawania zanim w ogóle zaczniemy, a także po zakończeniu spawania)
  2. Przyłbice/maski automatyczne – przyłbice/maski z automatycznym filtrem, który reguluje stopień zaciemnienia podczas spawania oraz charakteryzuje się stałym stopniem zaciemnienia w czasie spoczynku.

Wybór przyłbicy pasywnej jest prostszy. Wystarczy zdecydować o jej rozmiarze i zastosowanym filtrze. Decyzja dotycząca przyłbicy automatycznej jest już bardziej skomplikowana, ponieważ w tym wariancie trzeba wziąć pod uwagę takie parametry jak: czas (szybkość) reakcji, czas rozjaśnienia (po spawaniu), ilość czujników, klasę optyczną.

Praktyczne porady

  1. Przy materiałach o grubości powyżej 10 mm sugerujemy spawarkę MIG/MAG, ewentualnie MMA (mały warsztat lub rzadkie użycie). Spawarkę TIG stosuje się sporadycznie do spawania blach powyżej 10 mm.
  2. Jeśli jakość spoiny jest bardzo istotna, preferowaną metodą jest TIG, ponieważ w trakcie spawania metodą MIG/MAG oraz MMA występuje rozprysk metalu, który później należy usunąć.
  3. Jeśli zależy Wam na szybkości wykonania spoiny, ponownie najlepsza jest metoda MIG/MAG, która spawa ok. 2-krotnie szybciej od metody MMA i aż 3-krotnie szybciej w porównaniu z metodą TIG.
  4. Pamiętajcie, aby dobrać odpowiednią maskę/przyłbicę spawalniczą, gdyż bezpieczeństwo podczas spawania w warsztacie jest priorytetem.