Jak szybko wymienić olej w silniku? - krótki poradnik

In: Warsztat On: piątek, kwietnia 29, 2016 Hit: 10055


Olej w silniku samochodu odpowiada za smarowanie części ruchomych. Jego rolą jest także chłodzenie jednostki napędowej. Pewnie niewielu kierowców wie, że jest również odpowiedzialny za czystość silnika, ponieważ niweluje odkładanie się powstałych w wyniku spalania substancji.

Jak często wymieniać olej?

W czasach PRL olej wymieniało się co 5000 kilometrów. Współczesne oleje pozwalają na wymiany co 30 tysięcy kilometrów lub co 2 lata. Jest to możliwe dzięki rozwojowi technologii produkcji olejów i silników. W praktyce sugerujemy jednak wlewanie nowego oleju co 15 tysięcy lub po roku od poprzedniej wymiany.

Wybierając olej zwracamy uwagę na to, aby miał klasę i rodzaj zalecane przez producenta pojazdu. Marka środka smarującego silnik nie jest już aż tak istotna. Warto też wcześniej zweryfikować ile litrów mieści dany silnik. Tę informację znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.

Czy należy wymieniać olej?

Zdecydowanie tak, gdyż w miarę upływu czasu (lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów) olej traci swoje właściwości. Jeśli odkładamy jego wymianę, musimy się liczyć z szybszym zużyciem elementów silnika, zatkaniem kanałów smarowniczych lub zatarciem się jednostki napędowej.

Jaki poziom oleju jest optymalny?

Bardzo ważne jest, aby nie przekroczyć poziomu wlewanego do silnika oleju. Tak samo jak brak lub niedobór tak i nadmiar oleju może mieć poważne konsekwencje. Nadwyżka oleju powoduje wzrost ciśnienia w silniku, który w dalszej kolejności może spowodować uszkodzenia uszczelniaczy, wycieki, ślizganie się sprzęgła, a w wyjątkowych przypadkach awarię katalizatora lub filtra DPF.

Poziom oleju należy regularnie kontrolować podczas bieżącej eksploatacji pojazdu. Dopuszczalna przez producentów norma zużycia oleju mieści się zazwyczaj w granicy +- 1l/1000 km. Olej powinniśmy sprawdzać co 1000 km lub przed dłuższym wyjazdem. W tym celu korzystamy z „bagnetu” umieszczonego z boku silnika.

samodzielna wymiana oleju - krok po kroku

Jak wymienić olej w silniku – krok po kroku

  1. Wyłączmy silnik i zakładamy rękawiczki robocze (najlepiej gumowe).
  2. Przygotowujemy miskę (najlepiej powyżej 10 litrów), do której zlejemy zużyty olej.
  3. Organizujemy podnośnik typu żaba/dżwignik hydrauliczny oraz koziołki/podkładki. Fabryczny podnośnik/lewarek to nie jest raczej pewne urządzenie do prac pod autem po pierwsze, a po drugie nigdy nie pod samochodem, który stoi tylko na samym podnośniku. Dla bezpieczeństwa zawsze powinno się zabezpieczyć uniesiony samochód za pomocą solidnych podpórek, najlepiej popularnych koziołków.
  4. Podnosimy auto przy pomocy profesjonalnego podnośnika hydraulicznego. Pod uniesione auto podstawiamy koziołki. Jeśli dysponujecie leżanką warsztatową będzie Wam dużo łatwiej dostać się w okolice misy olejowej.
  5. Pod misę olejową podkładamy plastikowy pojemnik
  6. Odkręcamy śrubę spustową (najlepiej wcześniej sprawdzić w instrukcji rozmiar potrzebnego klucza ).
  7. Podczas odkręcania śruby przytrzymujemy korek, aby olej nie wypłynął w sposób niekontrolowany. Po całkowitym jego odkręceniu szybkim ruchem usuwamy go, aby zniwelować zabrudzenia rąk. Ewentualnie można pod korek podstawić korek.
  8. Olej może wyciekać pod kątem, dlatego ustawiamy miskę jak nabliżej spustu. Kiedy cały olej spłynie, podkładamy miskę pod filtr oleju (okrągła puszcza przymocowana u dołu silnika).
  9. Odkręcamy filtr (wcześniej sprawdzamy w instrukcji auta jaki klucz będzie nam potrzebny) i usuwamy wraz z nim uszczelkę.
  10. Wylewamy do miski pozostały w filtrze olej. Następnie wycieramy miejsce, w którym był przykręcony.
  11. Bierzemy nowy filtr i smarujemy cienką warstwą świeżego oleju, a później dokręcamy filtr do momentu oporu ( z czuciem, aby nie uszkodzić gwintu).
  12. Korek i miesce spustowe oczyszczamy szmatką i dokręcamy śrubę.
  13. Wyjmujemy koziołki i opuszczamy podnośnik hydrauliczny.
  14. Wlewamy nowy olej (upewniamy się w instrukcji ile litrów potrzeba do naszego silnika) przez dedykowany do tego otwór w górnej części silnika.
  15. Po kilku minutach sprawdzamy oczyszczonym bagnetem poziom oleju w silniku. Powinien być między wskazanymi na bagnecie kreskami. Dolewamy jeśli oleju jest za mało (ma być powyżej połowy stanu między minimum a maksimum).
  16. Odpalamy samochód, aby popracował i olej mógł rozprowadzić się po wszystkich elementach silnika. Po kilku minutach gasimy i sprawdzamy czy w okolicy śruby spustowej i filtra nie ma wycieków.

Praktyczne porady

Jeśli chcemy wymieniać olej samodzielnie to musimy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach:

  1. Oleju nigdy nie zlewamy do gruntu lub do kanalizacji.
  2. Starego filtra oleju nie wyrzucamy do śmietnika. Najlepiej pozostałe po wymianie elementy odwieźć do punktu utylizacyjnego lub znajomego warsztatu, który bezpiecznie zutylizuje niebezpieczne odpady.
  3. Używamy bezpiecznego podnośnika hydraulicznego, w przypadku cięższych pojazdów - dźwignika oraz obowiązkowo koziołków/podstawek.