Jak prawidłowo konserwować podkaszarkę do trawy?

In: Narzędzia spalinowe i elektryczne On: czwartek, stycznia 14, 2016 Hit: 9893

Podkaszarka do trawy do bardzo użyteczne i praktyczne narzędzie. Trudno wyobrazić sobie bez niej zadbany trawnik. Aby służyła długo i niezawodnie konieczna jest jej okresowa konserwacja. Najlepiej wykonać ją tuż po zakończeniu ostatniego koszenia. Podpowiadamy jak wykonać ją w prawidłowy sposób.

Podkaszarka elektryczna

Urządzenia elektryczne nie wymagają zbyt skomplikowanych czynności eksploatacyjnych, dlatego wykonanie poniższych prac nie powinno zająć nam wiele czasu. Przystępując do pracy z urządzeniem powinniśmy zadbać przede wszystkim o swoje bezpieczeństwo, w tym celu należy się upewnić że przewód zasilający został odłączony z gniazdka elektrycznego.



1. czyścimy

Pierwszą czynnością jaką wykonujemy jest dokładne czyszczenie urządzenia z resztek trawy i innych zabrudzeń. Nie należy do tego celu używać strumienia wody bo można uszkodzić silnik oraz obwody elektryczne. Najlepiej użyć wilgotnej szmatki z domieszką detergentu.

2. oglądamy

Oględziny rozpoczynamy od przewodu elektrycznego. Skupiamy się przede wszystkim na tym czy nie ma rozerwań bądź przetarć. Jeżeli takowe zauważymy należy dobrze zaizolować miejsce uszkodzenia bądź wymienić przewód na nowy. Przyglądamy się także reszcie konstrukcji czy nie ma uszkodzeń mechanicznych. Jeżeli coś zauważymy należy wymienić uszkodzone elementy na nowe.

3. ładujemy

Jeżeli posiadamy urządzenie akumulatorowe musimy pamiętać o pełnym naładowaniu akumulatorów. W przypadku głębokiego rozładowania, w akumulatorze zachodzą nieodwracalne zmiany, skracające jego żywotność. Jeżeli akumulator został wykonany w technologii niklowo-kadmowej (Ni-Cd) powinniśmy pamiętać o jego doładowaniu zwykle co 2–3 miesiące. Akumulatory wykonane w tej technologii posiadają tendencję do szybkiego samorozładowania. Efekt ten został zminimalizowany w technologii litowo-jonowej (Li-Jon) i jeżeli posiadamy taki właśnie akumulator, to jedno ładowanie wystarczy na cały okres przestoju.



Podkaszarka spalinowa

Tutaj czynności eksploatacyjne są bardziej skomplikowane i wymagają większej wprawy. Jeżeli sami nie czujemy się na siłach powinniśmy zlecić te czynności zaufanemu serwisowi. Tak jak w przypadku urządzeń elektrycznych taki i tutaj na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo użytkownika w trakcie przeprowadzania czynności serwisowych. Aby uniknąć niekontrolowanego włączenia urządzenia przed przystąpieniem do prac należy odłączyć przewód wysokiego napięcia od świecy zapłonowej.



1. czyścimy

Bardzo dokładnie czyścimy nasze urządzenie z pozostałości trawy i innych zabrudzeń. Szczególną ostrożność należy zachować w okolicy osłony, gdyż znajduje się tam nóż odcinający nadmiar żyłki i łatwo się nim skaleczyć. Jeżeli do czyszczenia używany wody należy zachować ostrożność w okolicach silnika aby nie uszkodzić mogącej znajdować się tam elektroniki. Po umyciu należy bardzo dokładnie osuszyć urządzenie.

2. oglądamy

Sprawdzamy czy nie ma widocznych uszkodzeń mechanicznych. Szczególnie należy przyjrzeć się zasobnikowi z żyłką, gdyż ten element jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Jeżeli trafimy na uszkodzone elementy należy wymienić je na nowe.

3. opróżniamy zbiornik paliwa

Pozostawiona w kosiarce benzyna paruje i może osadzać się w postaci wewnątrz maszyny tworząc maź zalepiającą kanaliki paliwowe i gaźnik. Aby tego uniknąć należy zawsze dokładnie opróżnić zbiornik i układ paliwowy. W tym celu do odpowiedniego naczynia przelewamy pozostałe w zbiorniku paliwo. Następnie uruchamiamy urządzenie i pozwalamy mu pracować do moment aż samoczynnie zgaśnie wskutek wypalenia resztek paliwa.

4. wymieniamy olej

Jeżeli posiadamy silnik dwusuwowy to ten punkt nas nie dotyczy. Jeżeli jesteśmy właścicielami urządzenia z silnikiem czterosuwowym, to jest to czynność obowiązkowa. Wymianę oleju przeprowadzamy zawsze na nagrzanym silniku. Odkręcamy korek olejowy, przechylamy maszynę i zlewamy olej do specjalnie przygotowanego naczynia. Do usunięcia resztek oleju możemy posłużyć się również specjalną odsysarką. Zalewamy świeży olej zwracając uwagę na jego właściwy poziom.

5. sprawdzamy filtr powietrza

Dokładnie oglądamy filtr powietrza czy nie posiada widocznych uszkodzeń. Jeżeli są, należy wymienić go na nowy. Jeżeli jest on w dobrym stanie wystarczy go wyczyścić. Filtr papierowy czyścimy za pomocą ostukiwania bądź przedmuchania sprężonym powietrzem. Filtr gąbkowy możemy umyć wodą z dodatkiem mydła. Po tej czynności przed zamontowanie należy całkowicie wysuszyć filtr. Należy pamiętać aby nigdy nie kłaść urządzenia na boku, gdyż może to spowodować wyciek oleju i zalanie nim filtru powietrza.

6. czyścimy świecę zapłonową

Należy odkręcić i dokładnie obejrzeć świecę zapłonową. Jeżeli nie widać uszkodzeń, za pomocą szczotki drucianej czyścimy elektrody. Należy też skontrolować wielkość szczeliny, która zwykle powinna wynosić 0,5mm.

7. smarujemy przekładnię

Należy pamiętać o uzupełnieniu smaru w przekładni kątowej. W tym celu odkręcamy śrubę w głowicy przekładni i do środka strzykawką podajemy smar przekładniowy odporny na działanie wysokich temperatur.


Wykonanie tych kilku prostych czynności nie zajmie nam dużo czasu, a gwarantuje że wraz z nastaniem wiosny nasze urządzenie będzie gotowe do bezawaryjnej pracy.